сряда, 24 октомври 2012 г.

Жълтата къща, или как се контролира лудостта




Днес видях макет на „ жълтата къща”. Гледах документален филм за Винсент Ван Гог. Къщата я няма реално, приютила е бомба по време на последната голяма война. Бомбите, както добре знаем, са особени посетители. Ако са подплатени и подпалени добре, те си вършат работата бързо и акуратно. Не  досаждат на тема приятелство, не държат на почерпката. Перфектната бомба може да бъде наречена и перфектния неканен  гост, такъв е онзи, който досажда само веднъж в живота ти. Но понеже пиша предимно за странни къщи, не мога да не уточня, че всяка друга къща е способна на собствена, вътрешна обич. Па макар къщите и бомбите през вековете често да са са споделяли обич до степен „разпилени прашинки”. Помислете само, има ли достойнство в забравено от всички величие и уют? Няма, но принципно това се случва с къщите, остаряват мъчително. Грохнали от старост, те винаги са ужасно грозна гледка. Затова съм сигурен, че „жълтата къща” е умряла щастлива в мига на последния си и всъщност, най- величествен екстаз, единственото съвкупление. Оставайки завинаги млада.

Вечерта възстанових „жълтата къща”. Лесно се получава, стопираш кадъра на плейъра и прибираш момента в съзнанието. След това запаметеното се може да се допълни, или забрави. През нощта поставих в една от стаите малко неща за себе си. Минималистичен стил. Избрах един дивана, спомен от стара ни къща, чието погребение помня, дървена маса с покривка от естествен материал, цветна, бялото е безлично за случая и няколко стола в комплект към масата. Не мисля за гости, поне засега, не съм в настроение и възможност,  но желание за един- единствен стол ми се вижда твърде егоистична постъпка. Призраците на Ван Гог и Гоген принципно са добре дошли, това мястото си е тяхно и е наситено с болезненото им присъствие. Мога да почерпя с абсент, имам, харесва ми като идея. Но ако искат да рисуват, ще си носят нужното. Останалите стаи оставих съзнателно голи, всеки  да поставя каквото си иска, така и онези двамата не биха ми досаждали с претенции и вкусове. Определено не съм възхитен от възможността за постоянен контакт със заядливци и с хора, които не са вложили нито волята, нито старанието, нито таланта си за възпитание на собствените си страхове.

В стаята ми е светло, пълно е със слънчева светлина, макар навън реално да е нощ. Не, не се страхувам от тъмнината, напротив, близка ми е. Харесвам тъмното небе в различните му нюанси-  от тъмносиньо, до поглъщащо всичко черно. Горе, при възможност винаги съм в планината, празното небе, или небето с безброй светлини винаги повлича погледа ми. Не съм художник, не умея да рисувам, но понякога виждам нещо в картините. Казвам това във връзка с тъмнината и вече споменатия филм, в който силно впечатление ми направи една от творбите на Ван Гог – „Звездна нощ”.  Веднага обаче в спомените ми изплува една друга картина- „Писъкът” на Мунк и се свърза с нея. Не знаех фактите. Рисувани са приблизително по едно и също време ( „ Звездна нощ” 1889, „Писъкът” 1893) и двамата художници са импресионисти. Аз съм юрист. Точно в този момент от гугъла изпадна нещо друго, по- интересно. Споделям го. В двете картини има изобразен турболентен поток, който според учените, единствено Ван Гог е успял да  улови с математическа прецизност( свързано е с непонятната ми теорията на Колмогоров) и то в най- нестабилното си състояние. Признавам, че преди прочетеното, всъщност си мислех за двете картини като крайни парчета от „тогавашния пъзел”, който за жалост не мога да видя сглобен дори в най- светлия ден.

Отклоних се. Мрежата е голяма краста, изкушава ме и по тази причина дърпам кабела. Вече ще разчитам единствено на спомена и въображението като помощници. Размишлявам отново по филма. Според изследователите, основният цвят в картините на Ван Гог е неговата моментна емоция, а „скритите” автопортрети не са особена тайна. Черепът с цигарата е явен флирт със смъртта. Слънчогледите са танц с лудостта. Добилата популярност болест, която е свързвана честичко с проявите съвременно изкуство, а не малко творци започнаха и сами, без нужда да си изписват, се именува  двуяко биполярно разтройство/манийно- депресивна психоза. Според новите изследвания, епилепсията на Ван Гог е съчетана именно с това модерниско схващане събрало под един покрив наука и изкуство. Аз не мисля, че човек е статично понятие, картина, или статуя и не съм убеден, че психолозите вземат под особено внимание времето и мястото, когато прилагат формулите си. Но  все пак съм един юрист. При това работил години в качеството на разследващ полицай, който обаче за учудване на повечето посетители бе украсил кафенето- винаги светлия си, не задимен кабинет ( да не се бърка с предхождащото го мазе,  набутано между тоалетната и кенефа) с репродукции и снимки с подписа на Ботев, Левски и актуалния премиер....да бе, да, ама по- скоро не. По стените имаше рисунки и картини, подарък от талантлив приятел. Благодаря за тях! А дали не бяха боядисани и в жълто стените на това ъгълче от сградата? За да не си измислям, ще бъда безкрайно честен и искрен, както Винсент е бил в писмото до брат си, признавайки своята импотентност  (физическа немощ, не творческа). Затова изписвам. Не помня. Но се сещам за нещо друго. Сега, без да шокирам с думи. В кабинета си винаги имах покрити, но не под ключ, винаги книги, карти и алкохол, понякога наргиле и прашки и обичах да чета, да организирам сбирки и да правя секс. Върху бюрото, до подредените папки с дела и седнал на удобното канапе донесено от дома ( не мислете, че с тия думи пращам покана за бомба в нашия дом, не е нужна, той си е пълен и прелива винаги от обич, уют и веселие, макар да е просто един апартамент в блок). Картините са ми свидетел.

Сипвам си жълтозелен абсент. Не пия по принцип. Преди просто са наливах до сън. Обичам шоколад. Но това са изтъркани теми, както и това да кажеш, че няма нищо по- вкусно от хапка козунак, пречистена в купичка мляко с какао. Божествено, но само за мен. В тези моменти, които преди се случваха предимно по Великден, а сега с помощта на големите магазини „алелуята” се разшири, аз вярвам в Бог. Представям си го като крава, която в свободното си време продава, или подарява  козунак. Не богохуля, моля ви се. Бог е всичко. Следователно е и кравата. И ни обича всички. Значи би могъл да разчупва козунак специално за мен. Отхвърлен от първата си любов, Ван Гог е погледнал към Бог. Дори е чел проповеди и то на английски. Истина е, не се шегувам. Отхвърлен от първата си голяма любов, аз поглеждах все по- често към ръката си. А тя, след като оставаше автомата, или парцала, или брадвата, или..все нещо и се случваше да вземе и да държи дълго по заповед, поглеждаше към мен. Но стария диван е толкова удобен и малък. А как ли преди се сбирахме върху му толкова народ да гледаме черно- белия екран ? Сигурно е на база разпространената приказна масова психоза „ дедовата ръкавичка” Лежа и мисля.  Мисля и лежа като изключено лампово радио, което е настроен на канал „обич” с фина настройка- „ чувство за хумор”. Слънцето ми намигва на лъчи. Усещам го с клепачите, очите са в затворени от почивката, не се налага да плащам за сеанс при психолог, а спомените си текат, съвсем естествено при това. Картините са видими и нормални. Детски са, защото не съм никакъв художник, а обикновен вдъхновител ( тестван съм от науката). Но Бог ми е свидетел. Истински са. Не Го ли чухте? Измуча в знак на съгласие от картинката на кутията с карамелени бонбони. Или пак е досадната кутия пълна с думи. Все тая. Ей толкова са евтини думите - бонбони: „ Мамо, ей толкова много те обичам.”  Без загъвки. Направо са безплатни. А дали пък родопчетата и лукчетата не бяха жълти на вкус, а? Измислям си, Дали ми е свидетел.  Комшията от къщата без постоянна форма, с няколкото въртящи се пояса часовници на нивото на прозорците





Няма коментари:

Публикуване на коментар