Буда заспа.
Буда също спи
Петелът се пробуди и изкукурига два пъти
Първо за себе си
После за другите
Буда сънуваше две рохки яйца за закуска
Петелът се пробуди и изкукурига два пъти
Първо за себе си
После за другите
Буда сънуваше две рохки яйца за закуска
/”Наместо
пилешка супа за душата”/
Рисува в
снега, а извънземното гледа с най-любопитното око. Множеството от очи са
прибрани в джоба на смешно голямата глава, с която го е дарила другата еволюция
(полюция на бог?). Струята чертае кръга, допълва стрелка и продължава за
елипсата.
- Виж, Итко. Твоят роден дом, пътят прелетян в Космоса и прецаканата ми планета. Ще пробваш ли и ти?
- Ит-ко не лети Космос. Ит-ко не пика – съществото говори български, но по друго не личи това да е човешки език, или че думите са звуци от планетата ни. Извънземното е на ръст и с вида на зрял хуманоид, речта му обаче е немелодична, а изреченото не наподобява животински вой, или лай и няма общо дори с роботските металически думи, или с типичната за вампири, демони и призраци дразнеща филмова шепня. Единственото, което се плъзва от миналото през свежия ума за сравнение е безуспешната имитация на тананикането на зъболекарската машина на таткото за жълтокрилият папагал-артист провел цялата си кариера от клетката над фикуса в предверието на кабинета. „Зе-лен-чу-ци, който не яде, зелен-чуци, който не яде, зеле-нчуци..“ В гласа на новия си приятел момчето не усеща топлина. Няма го и животът, който копнеем преди края.
- И колко?
- Осем ена. Петнаесет часа. Три..
- .. Сприи! Стоп. На десети имам рожден ден?! Ставам на осемнайсет..
- Триесет и евет минути. На пета секуна. Бум. Не есет дни. Ще бъе мъртъв. Жалко. Това ли е ума? Съжаляваме, Кри-сто.
- Виж, Итко. Твоят роден дом, пътят прелетян в Космоса и прецаканата ми планета. Ще пробваш ли и ти?
- Ит-ко не лети Космос. Ит-ко не пика – съществото говори български, но по друго не личи това да е човешки език, или че думите са звуци от планетата ни. Извънземното е на ръст и с вида на зрял хуманоид, речта му обаче е немелодична, а изреченото не наподобява животински вой, или лай и няма общо дори с роботските металически думи, или с типичната за вампири, демони и призраци дразнеща филмова шепня. Единственото, което се плъзва от миналото през свежия ума за сравнение е безуспешната имитация на тананикането на зъболекарската машина на таткото за жълтокрилият папагал-артист провел цялата си кариера от клетката над фикуса в предверието на кабинета. „Зе-лен-чу-ци, който не яде, зелен-чуци, който не яде, зеле-нчуци..“ В гласа на новия си приятел момчето не усеща топлина. Няма го и животът, който копнеем преди края.
- И колко?
- Осем ена. Петнаесет часа. Три..
- .. Сприи! Стоп. На десети имам рожден ден?! Ставам на осемнайсет..
- Триесет и евет минути. На пета секуна. Бум. Не есет дни. Ще бъе мъртъв. Жалко. Това ли е ума? Съжаляваме, Кри-сто.
„Пещерният
човек еволюира до клетъчен човек.“ Очите и ръцете сглобяват лист от тетрадка в
оригами камила, но мислите блуждаят извън четирите леко непостоянни измерения
на класната стая.
-
Христо.
-
Кристо.
-
Излез на
черната дъска, Христо.
-
Бяла е,
госпожо. Дъската е бяла и пластмасова. Сърцето е черно, а умът е нощна лампа.
Главите на децата се надигат една по една от телефоните. Случва се нещо извън
скуката обгърнала ги с мъгла в реалната училищна реалност.
Пенсионираната
учителка по български пази от време оно картонена кутия прихваната с телбод преди внучката да я свие, за да
трампи белите тебешири за русото Барби. „Близначки сте си двете кукли“ и.. пляс
зад врата. „ Да не биеш брат си, хулиганка с хулиганка!“ Усмивките на десетте
випуска пред черната дъска също лежат в олющения от годините скрин, в класьор
недокосван след смъртта, или поне до деня, в който тършуването дава на слънцето
историята. “В черните дъски има повече смисъл, защото и те, както истинските
черни дупки, поглъщат всички възможности и мечти.“
-
Алберт
Айнщайн, физическо уравнение за равенство на маса и енергия и това което знаеш,
или мислиш, че си научил за него – учителката замята бялото си заешко кожухче.
Училището икономисва знания и пести от парно.
Момчето рови
в маркерите и подбира с цвят на ябълков пай. Тиквеникът на бабата е божествен и
децата се карат за всяко допълнително парче. От таткото наследява любов към
сармите. Храната го спасява от лошите мисли, не че му личи; в живота лепи
единствено неприятностите. Хилаво хлапе е, с болнав вид. Любимите маратонки на
каката не се разделят с няколко чифта чорапи на тропически цветя. Шапката в
цвят избелял лимон също се води фаворит. Нахлул е един от двата целогодишни
чифта черни джинси, изрязаните на пръстите бабини вълнени ръкавици, раздърпан
пуловер семейна ценност – и днес на голо върху бемчестото тяло, и канадка.
Мрази спорта. Целувал се е. Едно голямо момичемомче на концерт на Нова генерация
го прегърна и когато внезапно заби устата си в неговите устни Христо се влюби.
-
Емпатията е
равна на мислите по сърцето на втора степен - произнася го бавно, изписва:
„Емпатия = мисли х сърце на втора (Е = mс2)“, връща маркера, замята раницата
и се здрависва с дръжката на вратата.
-
Къде?
-
Навън.
-
Да ти
напомням ли?! В час си, Христо!
-
В минутата
също. И на секундата съм роб, госпожо. Бихме ли си липсвали като двете
безкрайно раздалечени и търсещи се из безкрая частици? Да? Не? Чао. Облачета от
съюза на студ и топлина литнаха в класната стая. Социалната мрежа записа и
хареса последното.
Извънземното
похапва сладолед на една по-отдалечена и скрита пейка от големия парк.
-
Сладолед?!
-
Слаоле.
Сметана и пло.
-
Зима е.
-
а, зима е.
-
Откъде си?
-
Там сме –
едното око се издължи в посока невидимата точка в чисто бялото небе – Земя
скоро бъе мъртва.
-
Земята все е
мъртва, или умира. Искаш ли да се разходим другаде?
-
Иска ругае.
Спират в
подножието на планината. Още преди таксито момчето вади кутийка с двете твърдо
сварени яйца, бели ги и предлага вътре едното на шофьора пушещ нервно през
отворения прозорец. „Не ям яйца. Веднъж се натрових и повръщах цяла седмица
подир Великден. Щях да умра за едното чудо дет се вика!“ „Яйцето- божието
триединство?!“ На църковните служби по големите християнски празници, но и в
храмовете на всяка религия, двете деца пристъпват с дядото археолог. „Животът е
крехък, черупка на яйце е. Обичайте се. Помагайте си един на друг. Споделяйте
помежду си.“ Липсва му най-много как`туса. Омъжена и заминала за
обратната страна на деня - Южната Америка. „Жълтият бог е ужасно вкусен. Може
да му туря само щипка сол?“
-
Бог не яйце.
-
Ти защо
четеш мислите бе?! А що е бог?
-
Хора не
разбира. уша не вижда. Човек все алече от Не-го.
-
Кажи сега:
„дом“, „доверие“, „дете“
-
Ом, оверие,
ете.
-
Хахаха.
Много си смешен. Сетих се. Гледал ли си „Извънземното“, И-ти? Като малък бях влюбен в Дрю Баримор.
-
Не глеал
филм, но сега вия.. рю Баримор красиво.
-
Виж, ето я
истинската красота! – момчето вдига ръката си и с юмрука сочи към залеза.
„Всеки божи
ден времето тренира усилено и упорито за Олимпиадата на измислени и
незначителни космически събития и проявления провеждаща се веднъж на безброй
години. И както всяка вечер, и тази, Времето се засили по пистата на часовника
и ритна Слънцето към опразнената от светлината врата. „Гоол!“ крещи последният зрител в
официалната ложа, Луната. За звездите е навик да пропускат началото и да си
тръгват преди самия край.“
-
Луната бъе.
-
Помолих ли?!
Не чети мислите ми.
-
обре,
Кри-сто.
„Ще хапнеш
ли нещо? Палачинка?“, „Не“. Сяда на задната. В болницата винаги е и тя. Бели
коридори с хладна светлината. Майката разтваря книгата до леглото. „Моля те, не
ме чети. Искам тишината.“ Казват им, че се налага да остане, защото
изследванията: „особени и различни са“. „Ще полежиш два-три дни и ще си като
чисто нов, мамо.“ Вечерта извънземното
влиза като по чудо, направо през стената. Носи огромни кутии сладолед с две
лъжички.
-
Как го
правиш този фокус, Итенце?
-
Стена
празно. Ти, аз празнота. Влиза, излиза и готово. Материя е илюзия. Не фокус.
Слаоле?
-
Разбирам.
Мерси. Това е за теб. Дай ръка -
извънземното протяга бледото си пипало и момчето връзва конеца.
-
Бяло.
Червено.
-
Мартеница.
За зраве и с обич. Вииш ли щъркел, махаш и закачаш на плоно ърво.
-
Благотаря,
Кри-сто. Щъркел знам. Яте жаби.
„Смъртта
разгръща книгата с кокалестите си дълги пръсти. Докосваните от сухи длани
страници на живота се свиват, падат, разпиляват се и прашинките политат над
бяло-жълтата пустота. Слънцето, препечено като берберски омлет, лежи сред
огромната тъмнина на пясъчните кули въздигнати с игрите на детето-бог, в
потъващите сенки на камилите. Смълчаните дюни крачат към деня подкарвани от
песента на сироко..“
Няма коментари:
Публикуване на коментар